Picnic breidde de afgelopen jaren flink uit in Nederland. Hub na hub opende de online supermarkt bij steden door heel Nederland. De teller staat inmiddels op rond de 64 hubs. Hoe de online supermarkt dit voor elkaar kreeg, in een tijd dat ruimte voor last-mile logistiek extreem schaars was in en rondom steden, legt Hans Eijkman van Picnic uit tijdens dit Dilas-kennisevent.
Youssef Zouhair, fulfilment manager bij IKEA Nederland, zal zich naast Picnic, ook aansluiten. Over het hoe en waarom de Zweedse meubelgigant op dit moment zijn 13 winkels in Nederland ombouwt tot fulfilment centra als onderdeel van de strategie om in 2025 volledig uitstootvrij te bezorgen.
Aan de hand van best practices en een paneldiscussie wordt tijdens het kennisevent een antwoord gegeven hoe de organisatie van stadslogistiek op de schop moet onder invloed van de zero-emissie zones. Voor wat betreft het ruimtevraagstuk vereist dit dat alle betrokken gemeentes, provincies, investeerders/ontwikkelaars en bedrijven (logistiek, dienstverleners en verladers) samen meer moeten doen met minder ruimte. Dit betekent dat gemeentes, provincies en bedrijven elkaar nog meer zouden moeten opzoeken in het gesprek over mogelijke oplossingen – zoals inzetten op bundelen, functiemenging en de opzet van (whitelabel) stadshubs - en de praktische uitvoering daarvan met als uitgangspunt voor de markt dat op gebiedsniveau moet worden geacteerd in plaats van alleen het gebouw.
Tijdens deze kennisbijeenkomst staan onder meer de volgende vragen centraal: